Home >


Plateel Prijs toen & nu

Plateel-financieel, de prijsontwikkeling in de afgelopen 105 jaar.

Om een beter inzicht te krijgen over wat de prijzen van plateel de afgelopen eeuw deden, zijn er een aantal bedragen naast elkaar gezet. Het Centraal Bureau van de Statistiek gaat bij haar berekening uit van een wit brood. Volgens CBS-cijfers deed een (melkwit) brood in 1900 10 cent (4,49 Eurocent) en in 1925 22 cent (9,9 Eurocent). In de afgelopen 105 jaar is het brood gemiddeld 30 keer duurder geworden.

De volgende vergelijkingen zijn allemaal gebaseerd op de prijs van een brood in 1900, waardoor er enige vertekening kan plaatsvinden. Naast inflatie is natuurlijk de hoeveelheid vereiste arbeid, zeldzaamheid & mode van invloed op de prijzen van nu. De prijzen van het plateel zijn van guldens omgezet in Euro’s.

Plateelbakkerij Rozenburg

Rond de eeuwwisseling van 1900 werd er door Plateelbakkerij Rozenburg plateel gemaakt welke voor musea dan wel welgestelden bedoeld waren. Een gigantische vaas van wel 112 cm hoog had een kostprijs van 33,21 Euro, een maandinkomen van een meesterschilder toen. Vermenigvuldig dit met 30 en dan praat je over een kostprijs van 996,30 Euro in jaar 2005. Een grote aardewerkschotel had een fabrieksprijs van 7,63 Euro en een eierschaalvaas (modelnr. 126) ± 67,33 Euro, wat nu een kostprijs van 2019 Euro zou moeten hebben.

Likeurkruikjes gemaakt voor Hulstkamp kostten zo’n 0,79 Euro per stuk. Een puntkelkje van 16 cm hoog (nr. 1), wit fond met groen/bruine grillige motieven, kostte 0,56 Euro om te maken (maal 30 vandaag de dag). Een wandbord (nr. 45, 23 cm doorsnee) met doorlopende beschildering zonder rand had een prijs van 1,22 Euro gulden. En een tweeverdiepingen-schotel met fantasiebloemen op rand (nr. 5177, 34,5 cm doorsnede) was 8,08 Euro geprijsd, nu zou de kostprijs komen op een 242,40 Euro.

Een stel cilindervormige vazen met welvingen van 43 cm hoog op donkergroen fond met gekleurde ornamenten (nr. 1382) kostte 22,44 Euro omstreeks 1900 . De kostprijs zou nu rond de 672 Euro moeten liggen. In 1979 is een serie van 6 achtkantige eierschaalporselein mokkakopjes en schoteltjes, decor Sam Schellink,  geschat als verkoopprijs bij Christies op 3200 euro, wil je dit nu kopen dan ben je ongeveer 14.000 euro kwijt.

Ons Koninklijk Huis is zeer gesteld op Rozenburgaardewerk zoals blijkt uit een bestelling van een eierschaalporselein (zeer uitgebreid) koffieservies van 275,81 Euro in 1901. Vandaag de dag geïndexeerd zou dat een bedrag van 8274,30 Euro zijn. Koopje natuurlijk, in 2005 ben je zeker het zesvoudige kwijt tegen de 45 a 50.000 euro. Een enkel kop en schotel wordt geveild voor tussen de 673,25 en 1122,09 Euro, in 2001. Hangt af van de decoratie en schilder. Bij ingewikkelde decors als insecten door Sam Schellink stijgen de prijzen aanzienlijk.

Een wandschotel van 59 cm met eendjes aan de waterkant, van J.W. van Rossum uit 1895 bracht zo’n 4488,35 Euro op en een landschap-schotel van W.P. Hartgring uit 1896, 45 cm, deed zo’n 2019,76 Euro op de veiling van 2001.

Een eierschaalporseleinen vaas uit 1908, Sam Schellink, balustervorm op witte fond polychrome orchideeën, 22 cm hoog had een veilingprijs van ± 2693,01 Euro in 2001. Een eierschaalporselein koffiepot met vogeldecoratie door Samuel Schellink ging van de hand in mei 2006 voor 9.500 euro. Maar voor de mooiste Schellink vazen met grote oren en prachtig vogel-decor kunnen de prijzen al oplopen tot 20.000 euro. Omgerekend is dat zo’n 600 maanden arbeidsloon in die tijd voor deze meesterschilder, 50 jaar.

Plateelbakkerij Zuid Holland

Van Plateelbakkerij Zuid-Holland zijn de prijzen bekend van de ArtDeco sculpturen van Jan Schonk uit 1925. Een kleine ijsvogel voor 1,23 Euro is nu zo'n 375 euro waard. Een pelikaan kostte 3,14 Euro en een stel apen-boekensteunen 7,85 Euro, wat vandaag de dag geïndexeerd 113 Euro zou kosten. Een kaketoe van zijn hand (23 cm) werd laatst geveild voor zo’n 1032,32 Euro. Een Zuid Holland kameleon dekselpot van de hand van Jan Schonk bracht in Mei 2006 zo'n 6500 euro op.

In 1918 biedt Colenbrander het Haags Gemeentemuseum een kaststel ‘Dahlia’ aan, 2 kelken en 3 pullen voor 123,43 Euro (verlaagde prijs). Zijn aanbod zou nu komen op zo'n 1851 Euro, 15 maal de prijs van 1918.

Het 16 delig (mat) theeservies De Zonnebloem, ontwerp Cornelis de Lorm voor Afdeling Kunstnijverheid had in 1925 de prijs van 11,67 Euro, dit maal 11,4 vandaag is 133 Euro. Het complete tafel/thee/ontbijt-servies Finlandia, 49 delig, deed in 1958 in 4 decors van 88,87 Euro,- tot 109,96 Euro.Tegenwoordig zou deze prijs 6,2 maal hoger liggen. Een polychrome jardiniere met decor Breetvelt wordt geschat op zo'n 150 euro in 1979, nu ligt dat bedrag 4 keer hoger.

Tableau Rembrandt, door Daniël Harkink in 1901 vervaardigd, stond in 1904 voor 67,33 Euro op de inventarislijst van deze bakkerij, wat in het jaar 2005 1638,20 Euro zou bedragen. Voor servies, voor De Woning vervaardigd, werd aan deze één derde afgedragen.Veilingprijzen van vandaag de dag zijn bijvoorbeeld een vaas met twee oren, (38 cm) bruin fond waar in heldere kleuren een Amsterdamse School patroon op aangebracht is.Artiest C.A. Prins uit 1930, bracht zo’n 1166 Euro op.

Een ‘Breetvelt’vaas met een cilindervormige hals op wit fond met floraaldecor, 60 cm uit 1920 kost vandaag zo’n 800 Euro en een 49 cm hoge vaas met Rhodian decor, gekleurd floraal, bracht zo’n 426 Euro op.  Een grote Breetvelt griffioen decor vaas voor Plateelbakkerij Zuid Holland, 43cm hoog, haalde in mei 2006 een bedrag van 2000 euro. Een paar vazen uit ± 1900 met een lange cilindrische nek, vlinders en rozenpatroon van 28 cm hoog bracht laatst zo’n 2245 Euro op.

Arnhemse Fayencefabriek

Uit de verkoopcatalogus van de Arnhemse Fayencefabriek (de eerste pagina) uit 1928 zijn een aantal prijzen bekend: Originele prijs van een vaas varieerde van 0,58 Euro tot 3,46 Euro (nu 16 * 0,58 = 9,28 Euro tot 55,33 Euro), bloempot van 31 Eurocent tot 3,37 Euro (laatste met een middellijn van 20 centimeter) zou nu moeten kosten van 4,24 Euro tot 45,44 Euro. Een inktstel had een prijs van 0,61 Euro (nu 9,76 Euro), een paar klompen van 0,70 tot 0,92 Euro en het duurste was een 33 centimeter hoge jardinière van 3,93 Euro wat vandaag 62,88 euro zou betekenen.

Een vaas met 2 oren (modelnr. 13), korenbloemen gekleurd patroon op cremekleurig fond (32 cm), van Klaas Vet is laatst geveild voor iets minder dan 1795 Euro. Een zelfde soort vaas met distels voor zo’n 1615 Euro en een decor ‘Lindus’vaas (nr.254), groen/blauw/bruine bloemen op een crème fond, van 27 cm bracht zo’n 300 Euro op.

Plateelbakkerij Eskaf

Een 22,3 cm hoge dekselvaas met steenbokornament, van Hildo Krop mag vandaag de dag kosten zo’n 2500 Euro, in perfecte staat. Een wandbord van 26,5 cm, van Fokke Hamming met een blote fluitspeler op een crème fond werd geveild voor zo’n 675 Euro.

De geometrisch decor Vier Paddenstoelen vaasjes, ontwerp Jan van Ham, brachten in mei 2006 ongeveer 500-600 euro op. Een Duinvoet simpele lijndecoratie vaasje, 10cm, ontwerp van Cor Alons ging in dezelfde veiling voor 1000 euro van de hand.

Kennemer Pottenbakkerij Velsen

In de eind jaren 20 werden er aardewerkstukken gedecoreerd in De Stijl patroon, geometrische ornamenten in de kleuren oranje, groen, geel en blauw op een crème kleurig fond. De groothandelsprijs van een (model 15) blokjespatroon vaas uit +/- 1929 was 1 euro, een (modelnummer 22) lampenvoet met kap zo'n 8 euro, zonder de 40% winkeliers winstmarge.Onbetaalbaar voor de arbeidersklasse. De prijzen vandaag de dag varieren en kunnen liggen tussen de 900 en 2000 Euro. Zoals een 29cm floraal patroon wandbord in geel, oranje blauw en groen, uit 1930 van A.C. van Ee bracht zo'n 1500 euro op in mei 2001 en een J.G. van Vliet abstract geometrisch vaas in groen, oranje, blauw en geel uit 1929, 16cm hoog maakte toen een bedrag van meer dan 1700 euro. Op de Frans Leidelmeijer mei 2006 veiling bracht een lot van 4 blokjespatroon Eelke Snel vazen, van 11-24cm hoog, schilders Belt, van Ee en van Vliet, 10.000 euro op.

Plateelbakkerij Amstelhoek

Een lijst met zendingen geeft een aantal prijzen bloot van gebruiksaardewerk en vazen van keramiek van Plateelbakkerij Amstelhoek in 1900. Melkkannen met een prijs variërend van 20 tot 40 Eurocent per stuk, wat nu 6 tot 12 Euro zou betekenen. De duurste vazen waren de “Ibis-vaas” van 4,71 Euro (omgerekend nu 141 Euro als prijs) tot de vaas “dof met zwart” van 6,96 Euro. Geïndexeerd zou dat vandaag de dag de prijs van 208 Euro zijn. Een “libellenbloempot” kostte toen 4,49 Euro, vermenigvuldigd met 30 in het heden.

Ook enkele aardewerkprijzen van Amstelhoek uit 1902 zijn bekend, zoals lange vaas glad, 2,69 Euro. Met extra groen ingelegd, 3,37 Euro en een grote gele vaas met wit, zwart en een pauweveer had een prijs van 16,83 Euro, welke nu 504 Euro zou gaan kosten als fabrieksprijs.Vandaag de dag heeft dit stuk een aankoopprijs van zo'n 15.000 euro, precies 890 maal de fabrieksprijs 103 jaar geleden!

Voorheen Amstelhoek

De keramiekfabriek van Amstelhoek werd voor 897,67 Euro overgedaan, voortgezet als Voorheen Amstelhoek in 1904, tegenwoordig zou deze prijs zo’n 19.748 Euro zijn.Voorheen Amstelhoek deed een inzending in 1904 voor de Nederlandse tentoonstelling van decoratieve kunst in het museum van Kunstnijverheid te Kopenhagen. Een Jacoba-kannetje was 34 Eurocent, een melk-kannetje 22 Eurocent, een groen-gele ingelegde vogelpot was 2,24 Euro en een geel met witte bloemhanger met koperen armatuur 3,37 Euro,  nu zou de kostprijs 101 Euro zijn en de verkoopprijs van vandaag zo'n 7.500 euro, 2225 keer over de kop in 100 jaar!!

In 1905 veilde Voorheen Amstelhoek 1000 stuks (263 kavels) bij Roos en Co. met een bruto-opbrengst van 184,02 Euro, wat een opbrengst van 5500 Euro vandaag de dag zou zijn. Dit bedrag viel toen al tegen. In 1898 vervaardigde Petrus Regout 77.875 Wilhelmina-bordjes naar ontwerp van Lion Cachet voor 3,14 Eurocent per stuk (nu omgerekend 0,94 Euro).

Voor het huwelijk van Prinses Wilhelmina en Prins Hendrik in 1900 ontwierp Lion Cachet een bloempot, waar er 41.500 vervaardigd van werden voor een bedrag van 1.413,83 Euro (nu 1,02 Euro per stuk) Lion Cachet verdiende voor die tijd er een vorstelijk honorarium mee van zo’n 135 Euro, wat nu gelijk staat met 4050 Euro.

Colenbrander rekende voor 2 vazen uit 1887, 44,5 cm hoogte 22,44 Euro en een (5 delig) kaststel dik over de 135 Euro. Een torenvaas met deksel, 59cm decor Grot, moest in 1979 zo'n 800 euro opleveren, vandaag de dag zeker 12/13.000 euro, 16 keer over de kop in 26 jaar. In mei 2006 veiling 12.000 euro, decor Tulp. Toen onbetaalbaar, nu onbetaalbaar!

Een Haga lusterglazuur vaas (18cm), ontwerp Chris Lanooy met visdecoratie behaalde een prijs van 1400 euro in mei 2006. Een 29cm hoge De Kroon glansplateel vaas, ontwerp Breetvelt met bloemen en bladeren decoratie kreeg in dezelfde veiling een prijs mee van zo'n 2500 euro.

De Ram

Bij de Ram ontwierp Colenbrander  tientallen modellen en honderden verschillende decors met namen, zoals ‘Los’ & ’Barsten’, schotel (nr.27) gekleurd abstract patroon, 25 cm uit 1923, schilder W.Elstrodt bracht tussen de 1122 en 1571 Euro op in 2001 veilingen. Eind 2003 een paar abstract schotels decor “los” 5688 euro. Een paar 20,5 cm hoge gekleurde abstracte Ram vazen, model 29, geschilderd door A.Kool bracht laatst zo’n 7630 Euro op.

Een ‘Open patroon’, gekleurd bloemenpatroon Ram beker op een wit fond, 8 cm hoog, model 11 moet vandaag zeker zo’n  583 Euro opbrengen en een Ram schaal met een diameter van 41 cm (1923), met polychroom bloemendecor met de letters ‘Oranje’ bracht zo’n 4937 Euro op. Een 13 cm hoog vaasje balustervorm (1893) met polychroom bloemendecor, geschilderd door Sam Schellink kreeg een prijs van 673,25 Euro.

Chris van der Hoef kreeg een commissie van 10/15% voor zijn ontwerpen. Bij verkoop vandaag de dag zou dat een leuke som opleveren. Zijn beroemde boterschaaltje met deksel, Zuid Holland, in zwart en wit geometrische motieven (16,8/9 cm) uit 1926 bracht laatst zo’n 3585 Euro op. Daarentegen de compleet 6 persoons ontbijtset zo'n 10.000 euro in mei 2006. Van der Hoef's Amstelhoek bord, 37cm, met blauw en wit ingelegde/intarsia geometrische figuren uit 1900 bracht zo'n 3000 euro op in dezelfde veiling. Als klap op de vuurpijl bracht eerder een 55,5 cm hoge groene vaas met 2 oren, met witte geometrische ornamenten ingelegd (1905/07 bij Voorheen Amstelhoek) een dikke 15.709 Euro op.

W.C. Brouwer (Willem) vroeg tentoonstellingsprijzen rondom de 18 Euro voor eigen kunstaardewerk in 1916, wat nu geïndexeerd het hoge bedrag van 326 Euro zou zijn. Een 20 cm hoge vaas met twee oren op bruin fond met sgraffitto decor van Brouwer uit 1913 bracht in een 2001 gehouden veiling ± 2.110 Euro op. Een figuur van Brouwers aardewerk, een kameelrijder uit 1930, 30 cm deed zo’n 251 Euro en een sculptuur uit 1907, met de naam ‘Geknakt’, een wenende weduwe in middeleeuwse kledij van 39 cm hoog heeft een prijskaartje van ± 2.693 Euro.

St.Lukas Utrecht

De verkoopprijs in +/- 1910 van een model 4 (peervormig) vaas, lusterdecor met insecten van 18cm hoog, was 4,8 euro, met alleen blauw lusterglazuur 3,6 euro. En met dolfijnen was de verkoopprijs 6 euro.Vandaag de dag ben je voor dezelfde vaas met insecten beschildering zo'n 2500-3000 euro euro kwijt. Een peervormige vaas met geelgroene lusterglazuur, met ponen en wierplanten decoratie van 27cm had in 1979 een geschatte waarde van zo'n 700 euro, nu moet je rekenen op 4.500 euro, 6,5 keer zoveel. Een klein blauw lusterglazuur bolbuik vaasje, model 56 van 7,5cm had in 1910 een verkoopprijs van 90 eurocent wat vandaag de dag ongeveer 250 euro moet kosten. De zeer grote vaas van 37cm hoog, model 14 lusterglazuur zonder verdere decoratie kostte in 1910 10,25 euro, met torren of visjes decoratie 13,6/15 euro. Flinke bedragen voor zo'n 100 jaar geleden.

Een polychroom met vlinders schotel, ontwerp Mijnlief voor Fayencefabriek Holland Utrecht, 42,5cm haalt nu een prijs van zo'n 6000 euro, in 1979 230 euro, een stijging van maar liefst 2600 procent in 26 jaar, een geweldige belegging, elk jaar 100% winst. Twee kleine Holland Utrecht liniair patroon ei-schaaltjes, ontwerp Jac. van den Bosch voor 't Binnenhuis bracht mei 2006 zo'n 700 euro op.

Een compleet 6 persoons grijs/zwart gespikkeld theeservies van Franz & Marguerite Wildenhain voor 't Kruikje had een aankoopprijs van 1200 euro in mei 2006. 

Een zwart/wit Regina vaasje decor Pinguin had in 1960 een prijskaartje van 5,50 euro. Zeker 100 euro ben je nu kwijt, 18 keer meer. Terwijl de prijzen sinds de jaren 60, 6 maal hoger zijn.

Faience en Tegelfabriek Westraven

In 1948 was de verkoopprijs van massieve klei plastiekjes in grijze of groene glazuur zoals de Gans met Kuikens en Jong Konijn 66 eurocent en de duurste was de Mexicaanse Zanger voor 2,6 euro. Westraven verkocht per massa haar tegels, 1000 handbeschilderde landschap tegels kostten in 1915 159 euro en met voorstelling van Rembrandt 368 euro, 36,8 eurocent per tegel. Tegeltableau's varieerden van 16 tot 45 cent per tegel van het tableau in 1915, op basis van een handgeschilderde aquarel. In 1975 kostten normale aardewerk tegels 1,47 euro per stuk (op basis van 100 stuks), Style Antique tegels hadden een verkoopprijs van 1,93 euro per stuk. Kleine relieftegels werden in 1980 voor zo'n 36 euro verkocht en de grote voor zo'n 57 euro.

Maastrichtsaardewerk

Maastrichtsaardewerk, zoals een bord van bijv. Petrus Regout bracht in Nederland in 1900 2,7 Eurocent op, terwijl deze in onze kolonie 15,3 Eurocent moest kosten, nu omgerekend 3,87 Euro (maal 12). Een theepot was hier 10 Eurocent (omgerekend nu 3 Euro) en in Nederlands Indië (toen der tijd) zelfs 97 Eurocent, 30 keer duurder, wat nu 29,10 Euro zou zijn.

Maastrichts aardewerk, hoewel er meer verzamelaars zijn, zijn de prijzen wat gedaald. Massaal vervaardigde productie hangt rond de 10/20 Euro en vanaf 30 Euro het meer schaarse aardewerk, leeftijd speelt natuurlijk ook een rol, zeldzaamheid en interesse van de verzamelaars, boven de 40 Euro het meer specialistische, zoals de kinderserviesjes doen zo’n 225/275 Euro. De poppenserviesjes, in de 80er jaren voor 75 Euro te koop, nu 1500% gestegen in prijs 1122 Euro. Er zijn dure decors (kort gemaakt), zoals Timor, Pompeia en Flora, een kan zo’n 75 Euro. Een kikker vormstuk van de Sphinx uit circa 1900 bracht eind 2003 406 euro op.

Mode bepaalt ook de prijs. Wandborden zijn totaal uit, meer iets voor de oude generatie, waardoor de prijs nog maar op 25-33% ligt van 15 jaar geleden. Kastkommen kwamen bij de betere milieu’s voor en stijgen nog steeds in prijs. Vooral serviezen worden verzameld, complete groots opgezette serviezen van rond 1900 zijn duizenden Euro’s waard, nu deze later in de tijd niet meer aangeschaft werden.

Het zes persoonseetservies “Symfonie” van Studio Fris Edam, ontwerp van Willem de Vries kostte in 1956, 31,42 Euro en het door Edmond Bellefroid voor Mosa ontworpen aardewerk eetservies “Norma” van 22,85 Euro (in wit) tot 32,54 Euro (in wit-celadon).

Eetservies “Maestro” van Goedewaagen kostte 44 Euro. Tegenwoordig moet men dit vermenigvuldigen met ± 6,6, waardoor het Symfonieservies op 207 Euro komt en het Normaservies op zo’n 190 Euro. De Maestro moet dan 290 Euro kosten, Goedewaagen's serviezen lagen gemiddeld zo’n 25% hoger in prijs dan de andere plateelbakkerijen.

Pottenbakkerij Zaalberg

De prijsontwikkeling van Potterij Zaalberg gebruiksaardewerk over 40 jaar laat zien, dat een theepot in 1955 4,26 Euro kostten, in 1975 19 Euro en in 1994 44,43 Euro, 10 maal zoveel in guldens. Een dekschaal ging in 40 jaar van 5,61 Euro naar 49,37 Euro en een kop & schotel ging van 1,35 Euro in 1955, naar 5,61 Euro (1975) tot 13 Euro in 1994. Daarentegen ging een beker met oor van 1,03 Euro naar 7,18 Euro, wat 7 keer de aanvangprijs is. Dit terwijl het prijsindexcijfer in die 40 jaar laat zien dat de prijzen 5 keer gestegen zijn. Aardewerk van  Potterij Zaalberg is dus in verhouding, in de loop der tijd duurder geworden.

Twee vazen van Klaas Mobach, 1 met 2 oren en geometrische decoratie had in 1979 een geschatte waarde van zo'n 100 euro samen, dat zou vandaag de dag 7 maal duurder uitkomen. Twee vazen van de plateelbakkerij Flora,Gouda , decor: Rumba (nr. 1079 & 1042) hadden in 1979 een geschatte waarde van 115 euro samen, tegenwoordig ligt dat iets hoger. Een sjieke jaren 60 asbak in verpakking, van Flora,Gouda kostte 8,15 euro toen en zou nu zo'n 40 euro moeten kosten.

Topper: Joseph Mendes da Costa's ziek aapje van slechts 20cm hoog uit circa 1900 bracht een recordprijs op, op 16 november 1998 bij veilinghuis van Glerum van 200.000 gulden, zo'n 91.000 euro. Een steengoed gres spaarpot van zijn hand in de vorm van een uil ruilde van eigenaar voor zo'n 5500 euro in mei 2006. Twee Mendes da Costa kleine kandelaars met ingegrifte figuren voor +/- 1200 euro.

De lonen

De plateelbakkerij Rozenburg betaalde de schilders rond 1900 van 1,80 Euro tot 5,61 Euro per week, de meesterschilders verdiende meer. Dus omgerekend naar nu, tussen de 54 Euro en 168,30 Euro per week. Boetes op bijv. zelf kleuren mengen varieerden van 11 Eurocent tot 45 Eurocent. Meesterschilder Sam Schellink verdiende op het hoogtepunt 21,5 Eurocent per uur (later 15,7 Eurocent), nu 6,45 Euro, terwijl een eierschaalkop en schotel van zijn hand vandaag zo’n 2000 Euro doet.

In 1928 gaf de directie van Plateelbakkerij Zuid Holland een (voor die tijd optimistische) loonlijst uit van 2,2 Euro (de jongste vormer van 14 jaar zou vandaag de dag 16 keer 2,20 Euro per week verdienen) tot 15 Euro voor de beste plateelschilder per week, wat nu betekent 960 Euro per maand.

Ontwerper Willem van Norden verdiende in de 20er jaren zo’n 11 Euro per week bij Plateelbakkerij De Distel, een minimumloon-salaris van nu. Er werd slechts een dun belegde boterham verdiend, vandaar ook dat die mensen steeds wisselden van plateelfabriek naar plateelfabriek als er een paar centen extra te verdienen viel. Schilders bij De Ram kregen een (hoog) uurloon, terwijl de schilders bij de Arnhemse Fayencefabriek ‘op stuk’ betaald werden, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is.

De prijzen van “nu” zijn mede gebaseerd op de boeken: Christie's Veilingcatalogus The Frans Leidelmeijer Collection 16 mei 2006, Wat is art nouveau en Art Deco waard, Kunst en Antiekveiling 2005, verkopen van de kunstnijverheidsveilingen van Christie’s, 22 mei 2001, de veiling van Sotheby’s van 11 november 2003 & 13 juni 2001, exclusief opgeld & Christies veilingcatalogus van 23 & 24 oktober 1979.

Wat uit dit overzichtje duidelijk wordt is dat menig plateel als kunstaardewerk gezien moet worden met dito prijzen, waar alleen de gegoede burgerij het geld en interesse voor had. De hoeveelheid plateel is daardoor gering met daarnaast de beide oorlogen, watersnoodramp of gewoon kapot gevallen en weggegooid, wordt het toch al zo breekbare plateel schaars. Gebruiksaardewerk is in de loop der tijd tot kunst verheven, de originele functie is (meestal) in onbruik geraakt. Het nadeel van zeer zeldzame aardewerkvoorwerpen is daarentegen weer, dat er geen vergelijkingsmateriaal is, waardoor de prijs moeilijk te bepalen is.

Schoonheid, mode en zeldzaamheid bepalen de prijs.

Dit alles moet het liefst gaaf zijn en niet beschadigd, alleen verzamelaars die een bepaald stuk zoeken, nemen dan voor the time being genoegen met barsten, schilfers en compleet missende delen, tenzij het stuk plateel historisch gezien natuurlijk uniek is.

Een simpele barst doet de waarde van het stuk met 50% verminderen en bij breuk zal dit percentage stijgen, restauratie maakt het voorwerp weer verkoopbaar, echter de oorspronkelijke waarde wordt niet meer gehaald. De prijzen vandaag de dag voor plateel kunnen hoger uitvallen als 2 groepen verzamelaars in hetzelfde interesse hebben zoals bij Oranjegoed, daar komt een enthousiaste groep Nederlands Koningshuisverzamelaars om de hoek kijken.